Je jetski boot of outboard tunen

Chiptuning Technische Uitleg

Het optimaliseren van het motormanagement, oftewel de software die de motor aanstuurt. Voor de bestuurder van het vaartuig is het simpel, het gas indrukken en we gaan vooruit. (drivers wish)

Met  het indrukken van het gas  gebeurt er meer dan dat er meer brandstof en lucht wordt toegevoegd (afr). In de ecm (engine control module) vinden op het moment van het gas indrukken diverse processen plaats.
Er word door de ecm “gekeken” naar de temperatuur, luchtdruk, lambdawaardes,  de boostwaardes enzovoort.

Waar hebben we het over?

We hebben het over de kenvelden  (maps) die in de ecm staan en die het gedrag van de motor regelen cq de motor aansturen.
Wat gebeurt er met chiptunen,?  Deze velden (maps) worden aangepast. Dit aanpassen gebeurt door “tuners” op verschillende manieren.

Men kan een kastje (bv de racechip)  kopen die je ertussen zet en die de signalen verandert voordat ze de motor bereiken. Of  men kan bij een tuner een kant en klare file ophalen. De meeste  universele tune-bedrijven  in de tune wereld maken gebruik van een database waar men als tunebedrijf de kant en klare files kan kopen . Het voordeel hiervan is dat de klant binnen 15 minuten weer buiten staat, en men hoeft niets van het eigenlijke tunen af te weten.

Het nadeel is dat men niet altijd precies weet wat de nieuwe software is en de kans op motorschade aanwezig blijft.

Is het motor management dan altijd hetzelfde?

Zeker niet, maar bij benadering doet bv een kant en klare chip altijd wel iets. Hiermee bedoelen we dat u als bestuurder altijd wel iets gaat merken door de vergrote trekkracht. Alleen kan het zijn dat de waarden niet optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Een echt goede tuning wordt met de hand gemaakt of een bestaande (geteste) file wordt map voor map vergeleken met het origineel men kan op deze manier ook een aantal voorkeuren die een klant heeft (binnen de marges natuurlijk) implementeren.

Hoe gaan wij te werk?

De ECM wordt uitgelezen, (we maken een back-up), daarna worden de kenvelden geoptimaliseerd. Dit is iets meer werk, maar Jet-Tune wil niet anders werken, omdat de ervaring leert dat jou vaartuig hiermee het beste op het water presteert. Het verschil dus tussen een maatpak en confectiepak zeg maar, oftewel maatwerk of van de plank tuning.